1. Forside
  2. Sikker Mail
  3. Sikker Mail – FAQ

Sikker Mail – FAQ

Nedenfor har vi samlet svar på de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med Sikker Mail. Har du ydereligere spørgsmål til Sikker Mail, som vi bør besvare her på siden, er du velkommen til at sende spørgsmålet ind via kommentarfeltet nederst på siden.


Skal jeg anvende ”Send Sikkert” knappen ved kommunikation internt i huset?

Mail i Exchange Online:
Når det er interne mails, så sendes mailen ”inde i maven” på mailserveren og skulle jeres postkasser være fordelt på flere mailservere hos Microsoft, så vil forbindelsen herimellem være krypteret. Derfor er det ikke nødvendigt at benytte Send Sikkert knappen i dette tilfælde. Du skal dog være yderst opmærksom på, at der ikke senere i korrespondancen kobles en ekstern person på, for så vil mailen naturligvis blive sendt over internettet til modtagers mailsystem. I et mailsystem er der desuden mulighed for, at der kan sættes en videresendelse på en postkasse, som peger eksternt og her er samme risiko. Udfordringen med dette er, at afsender ikke kan se hvis kollegaen har lavet videresendelse på postkassen, men her kan der laves interne regler for at det ikke er tilladt

Mail i Hosit:
Når det er interne mails, så sendes mailen ”inde i maven” på mailserveren og skulle jeres postkasser være fordelt på flere mailservere hos os, så vil forbindelsen herimellem være krypteret. Derfor er det ikke nødvendigt at benytte Send Sikkert knappen i dette tilfælde. Du skal dog være yderst opmærksom på, at der ikke senere i korrespondancen kobles en ekstern person på, for så vil mailen naturligvis blive sendt over internettet til modtagers mailsystem. I et mailsystem er der desuden mulighed for, at der kan sættes en videresendelse på en postkasse, som peger eksternt og her er samme risiko. Udfordringen med dette er, at afsender ikke kan se hvis kollegaen har lavet videresendelse på postkassen, men her kan der laves interne regler for at det ikke er tilladt.

Kan sagsbehandlere se på ens mail, at den ikke er sikker?

Det kan nogle gange være svært at se, hvorvidt mailen er sendt usikkert, da det vil være et spørgsmål om at kigge i detaljerne på mailen (headeren) og så bliver det hurtigt på et teknisk plan.

Må man svare usikkert på mails, der indeholder personfølsomme oplysninger?

Nej, kun hvis det er en intern modtager. Du skal dog være yderst opmærksom på, at der ikke senere i korrespondancen kobles en ekstern person på, for så vil mailen naturligvis blive sendt over internettet til modtagers mailsystem. I et mailsystem er der desuden mulighed for, at der kan sættes en videresendelse på en postkasse, som peger eksternt og her er samme risiko. Udfordringen med dette er, at afsender ikke kan se hvis kollegaen har lavet videresendelse på postkassen, men her kan der laves interne regler for at det ikke er tilladt.

Hvor lang tid tager det at sende en sikker mail?

Mailen bliver lagt til behandling straks efter Send Sikkert knappen er benyttet. Herefter kan der gå op til 10 min. før mailen bliver behandlet og afsendt. Du vil modtage en kvittering når mailen er behandlet og afsendt.

Hvornår skal jeg sende sikkert?

Når mailen indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger. Er du i tvivl, så benyt hellere Send Sikkert knappen en gang for meget end en gang for lidt.

Hvad gør jeg hvis jeg modtager en usikker mail fra f.eks. Kommunen? Skal man gøre afsender opmærksom på problemet?

Det er op til dig som modtager, om du vil gøre afsender opmærksom på, hvis mailen er sendt usikkert, men det er ikke et krav. Det vigtigste i denne sammenhæng er, at den modtagede mail behandles og lagres sikkert.

Kan Sikker Mail beskeder, der er sendt via web app (SikkerMailBox) til mig, dirigeres direkte til relevant modtager/afdeling?

Ja, i web app’en (SikkerMailBox) kan afsender i modtagerfeltet vælge hvilken modtager/afdeling, som afsender ønsker at sende til. Hvis dette mangler eller du vil redigere listen med relevante modtagere/afdelinger i din Sikker Mail web app, så en Sikker Mail besked dirigeres direkte til den relevante modtager, skal du kontakte supporten. Klik her for at er til eksempelvis på denne løsning.

Hvordan kan jeg se på en mail jeg modtager, om den er sendt sikkert eller ej?

Når en mail er blevet behandlet af Sikker Mail systemet, vil der være en Signaturbevis vedhæftning, hvori der er nogle tekniske detaljer om, hvordan mailen har været krypteret:

Hvordan ser mailflowet ud ved brug af Sikker Mail?

Når der svares via webformularen i SikkerMailBox vil svaret komme retur med emnefeltet SikkerMailBox besked modtaget, hvorefter mailen igen kan besvares via Send Sikkert knappen:


Opdateret d. 12. marts 2021

Var denne vejledning nyttig?

Send kommentar