1. Forside
  2. Microsoft 365
  3. Microsoft 365 spamfilter – Personlig whitelist og blacklist
  1. Forside
  2. Mail
  3. Microsoft 365 spamfilter – Personlig whitelist og blacklist

Microsoft 365 spamfilter – Personlig whitelist og blacklist

Hvordan godkender (whitelister) og blokerer (blacklister) jeg mails i Microsofts spamfilter?


Spamfilteret hos Microsoft beskytter din indbakke mod spam og malware.

Mails som fanges af Microsoft spamfilter, lander i mappen Uønsket mail i din indbakke og de slettes automatisk efter 10-30 dage. Så husk at visitere mappen Uønsket mail med jævne mellemrum.

NB!

Du kan opleve at en ”god” mail ryger i Uønsket mail eller at en spammail slipper igennem spamfilteret til din indbakke. I disse tilfælde kan du selv godkende og blokere afsenderne.

NB!

Ønsker du at Microsoft hjælper dig med at forbedre dit spamfilter, kan du rapportere spam til dig. Se hvordan i denne vejledning: Microsoft 365 spamfilter – Rapportering af spam – Support-IT Network (sit.dk)

Sådan godkender (whitelister) du en afsender

Hvis en ”god” mail, fra en afsender du har tillid til, havner i Uønsket mail, kan du vælge at godkende mail afsenderen.

  1. Åbn mappen Uønsket mail (1) i din indbakke
  2. Marker den eller de meddelelser du vil godkende (2).
  3. I hovedmenuen vælger du Uønsket (3)
  4. Vælg Ikke uønsket (4) i undermenuen
  5. Vælg OK (5)

Afsender er nu godkendt og bør ikke lande i Uønsket mail igen.


Sådan blokerer (blacklister) du en afsender

Hvis en spammail slipper igennem spamfilteret til din indbakke, kan du vælge at blokere afsender.

  1. Marker den eller de meddelelser du vil blokere i din indbakke (1)
  2. I hovedmenuen vælger du Uønsket (2)
  3. Vælg Bloker afsender (3) i menuen
  4. Vælg OK (4)
  5. Den blokerede spammail er nu flyttet til mappen Uønsket mail (5).

Ret indstillinger for din Microsoft spamfilter

Hvis du ønsker at rette i indstillingerne for dit spamfiler, eksempelvis hvor høj beskyttelsesnieauet skal være, skal du gøre følgende:

Klik på fanen Hjem (1).

Vælg Uønsket (2) og derefter Indstillinger for uønske mail…(3).

Under fanen Indstillinger kan du sætte kriterier for, hvor grundigt din spamfilter skal sorterer dine mails.

Det kan være en god idé at vælge “Lav:” for at undgå at for mange ikke-spam mails bliver leveret til mappen Uønsket e-mail.

Under fanen Afsendere af uønsket mail kan du tilføje afsendere du helt ønsker at blokere.

Klik på Tilføj (4) og indtast den mailadresse du ønsker at blokere.

Ønsker du at blokere alle mails fra et helt domæne, skal du indtaste domæne, dvs. alt det der kommer efter @ i en mailadresse.


Opdateret d. 21. november 2022

Var denne vejledning nyttig?

Send kommentar